پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

کتب فتوایی » توضیح المسائل جامع جلد (1) (چاپ 1403)

لکّه‌بینی در موردی که زن صاحب عادت نیست یا دارای عادت وقتیّهٔ غیر عددیّه بوده، ولی در غیر وقت عادت خون ببیند: ← → 1.لکّه‌بینی بعد عادت وقتیّهٔ غیر عددیّه:

2. لکّه‌بینی بعد عادت عددیّه، چه وقتیّه و چه غیر وقتیّه:

زن صاحب عادت عددیّه - چه وقتیّه و چه غیر وقتیّه - باشد و لکّه­ها (ترشّحات قهوه­ای، قرمز، صورتی یا زرد رنگ) و خون­های منقطع کمتر از سه روز (مانند نیم‌ساعته، یک‌ساعته، نصف روزه، یک روزه) بعد از عادت، قبل از سپری شدن ده روز و پس از آن تکرار شود، در این فرص:
الف. اگر خون اخیرِ قبل از ده روز ادامه پیدا نکرده و از ده روز تجاوز نکند، تمام لکّه­ها و خون­های قبل از ده روز حیض به حساب می­آید، و لکّه­ ها و خون­های بعد از ده روز استحاضه است؛ و در این حکم فرق نمی­کند که لکّه­ها و خون­های قبل از ده روز یا بعد از ده روز دارای نشانهٔ حیض باشد یا دارای نشانهٔ استحاضه باشد.
ب. اگر خون اخیرِ قبل از ده روز استمرار یافته و از ده روز بگذرد، تمام لکّه­ها و خون­های بعد از عدد عادت، استحاضه محسوب می­شود، هر چند دارای نشانهٔ حیض باشد، چه این لکّه­ها و خون­های منقطع قبل از ده روز واقع شده باشد و چه بعد از آن باشد؛
البتّه، اگر تبدّل وصف از حیض به استحاضه رخ دهد به اینکه خون یا خون‌های منقطع بعد از عادت دارای نشانهٔ­ حیض باشد و خون دارای نشانهٔ­حیض از ده روز تجاوز نکند و ادامهٔ خون، نشانهٔ­ استحاضه داشته و استمرار یافته و از ده روز بگذرد، در این صورت علاوه بر حیض قرار دادن خون روزهای عادت، بخشی از خون یا خون­های منقطع که دارای نشانهٔ­ حیض است - هر چند بیشتر از محدودهٔ عدد عادت باشد - نیز حیض محسوب شده و به روزهای عادت ضمیمه می­شود.
بلکه اگر فرض شود در حکم اخیر، خون لاحق به جهت دارا بودن نشانهٔ حیض و انضمام به ایام حیض، حیض محسوب شود، خون یا خون­های­ قبل از آن - هر چند دارای نشانهٔ استحاضه باشد - حیض به حساب می­آید.
بنابراین، اگر زنی که صاحب عادت عددیّه - چه وقتیّه و چه غیر وقتیّه - هفت روز است، به عدد روزهای عادت خون ببیند و پاک شود و دوباره در روز هشتم خون ببیند و پاک شود و در روز نهم برای بار سوّم خون ببیند و خون اخیر که دارای نشانهٔ استحاضه است تا روز یازدهم ادامه پیدا کند، خونی که به عدد ایام عادت دیده حیض است و خون اخیر استحاضه است، و خون دوّم نیز مانند خون سوّم استحاضه است؛ مگر آنکه خون دوّم دارای نشانهٔ حیض باشد، که در این صورت حیض محسوب شده و به مقدار عدد در عادت عددیّه ضمیمه می­شود.
همچنین، اگر زنی که صاحب عادت عددیّه - چه وقتیّه و چه غیر وقتیّه - هفت روز است، به عدد روزهای عادت خون ببیند و پاک شود و دوباره در روز هشتم خون ببیند و پاک شود و در روز نهم برای بار سوّم خون ببیند و تا روز یازدهم ادامه پیدا کند و خون اخیر در روز نهم دارای نشانهٔ حیض و در روز دهم و یازدهم دارای نشانهٔ استحاضه باشد، خونی که به عدد ایام عادت دیده حیض است و خون روز نهم که دارای نشانهٔ حیض است، حیض محسوب شده و به ایام عادت عددیّه ضمیمه می­شود، و خون روز هشتم نیز حیض است، هر چند دارای نشانهٔ استحاضه باشد.
شایان ذکر است حکم پاکی واقع بین لکّه­ها و خون­ها از آنچه در مبحث لکّه‌بینی بعد از عادت وقتیّۀ غیر عددیّه ذکر شد، روشن می­شود.
لکّه‌بینی در موردی که زن صاحب عادت نیست یا دارای عادت وقتیّهٔ غیر عددیّه بوده، ولی در غیر وقت عادت خون ببیند: ← → 1.لکّه‌بینی بعد عادت وقتیّهٔ غیر عددیّه:
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français