پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

کتب فتوایی » توضیح المسائل جامع جلد (1) (چاپ 1403)

2. لکّه‌بینی بعد عادت عددیّه، چه وقتیّه و چه غیر وقتیّه: ← → 2. لکّه‌بینی مستمرّ نباشد:

1.لکّه‌بینی بعد عادت وقتیّهٔ غیر عددیّه:

زن صاحب عادت وقتیّهٔ غیر عددیّه باشد و لکّه­ها (ترشّحات قهوه­ای، قرمز، صورتی یا زرد رنگ) و خون­های منقطع کمتر از سه روز (مانند نیم‌ساعته، یک‌ساعته، نصف روزه، یک روزه) بعد از عادت، قبل از سپری شدن ده روز و پس از آن تکرار شود، در این فرض:
الف. لکّه­ها و خون­های منقطع قبل از ده روز حیض محسوب می­شود، چه دارای نشانهٔ حیض باشد و چه نباشد.
ب. خون اخیرِ قبل از ده روز، در صورتی که تا بعد از ده روز استمرار یافته و ادامه پیدا کند، چنانچه دارای نشانهٔ استحاضه باشد، استحاضه است و اگر دارای نشانهٔ حیض باشد، تا انتهای ده روز حیض و بعد از آن استحاضه به حساب می‌آید.
البتّه، اگر تبدّل وصف از استحاضه به حیض در عادت وقتیّه غیر عددیّه فرض شود به اینکه خون اخیرِ، قبل از ده روز دارای نشانهٔ استحاضه باشد و پیش از سپری شدن ده روز، خون دارای نشانهٔ حیض شده و ادامه یافته و از ده روز بگذرد، در این صورت نیز خون مذکور تا انتهای ده روز حیض و بعد از آن استحاضه به حساب می­آید.[1]
امّا اگر عکس آن فرض شود به اینکه خون اخیرِ قبل از ده روز دارای نشانهٔ حیض باشد و پیش از سپری شدن ده روز، خون دارای نشانهٔ استحاضه شده و ادامه یافته و از ده روز بگذرد، در این صورت خون مذکور به مقداری که دارای نشانهٔ حیض است، حیض محسوب می­شود، و ادامهٔ آن تا پس از ده روز استحاضه است.
شایان ذکر است نسبت به پاکی­های واقع شده بین لکّه­ها و خون­هایی که شرعاً حیض محسوب می­شوند، حکم «پاکی بین دو خون» را دارد که زن، بنابر احتیاط واجب در آن کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کرده و کارهایی که بر غیر حائض واجب است را انجام می‌دهد؛
و امّا نسبت به پاکی‌ آخری که استمرار یافته و متّصل به ترشّحات بعد از ده روز شده یا متّصل به خون اخیری شده که از ده روز تجاوز کرده و استحاضه محسوب می­شود، این حکم جاری نیست و زن در پاکی مذکور، حکم زنان پاک را دارد.
ج. لکّه­ ها و خون­های منقطع بعد از ده روز استحاضه است، هر چند دارای نشانهٔ حیض باشد.

[1]. به عبارت دیگر، چنانچه خون لاحق به جهت دارا بودن نشانهٔ حیض، شرعاً حیض محسوب شود، خون­های قبل از آن - هر چند دارای نشانهٔ استحاضه باشد - حیض به حساب می­آید.
2. لکّه‌بینی بعد عادت عددیّه، چه وقتیّه و چه غیر وقتیّه: ← → 2. لکّه‌بینی مستمرّ نباشد:
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français